mataya_bkom_170314_2

den digitala världen.

Den digitala världen erbjuder oändliga möjligheter att kommunicera och nå ut till både nya och befintliga kunder. En stor del av säljarbetet börjar redan här. Hur kommunicerar du med dina kunder och var?
 

Vi är övertygade om att sociala medier kan vara en utmärkt plattform för den egna affärsutvecklingen. Genom att visa gediget engagemang i sociala medier har du möjlighet att stärka företagets position som expert, bygga relationer och skapa handling. Genom sociala medier kan du även hantera support, effektivt presentera rapporter, få kundfeedback, PR m.m. 

Men innan du sätter igång är det viktigt att analysera vad din målsättning är, vilken målgrupp vill du nå, vilka aktiviteter vill du göra, säga och när, vad är ditt syfte, vad förväntar du dig av dina kunder etc? Vårt råd till dig är - bygg en digital plattform som passar din strategi, ditt varumärke och ditt sätt att kommunicera med dina kunder så lyckas du bäst. 

 

Digtiala världen, MBKommunikation

Det ska vara enkelt att vara professionell 

Vi kan hjälpa till med struktur, design och innehåll vad gäller din hemsida. Vi arbetar i ett flertal verktyg, så som EpiServer, Wordpress, Hemsida24 och Eyebeep Publicering. Webbplatsens struktur är en viktig faktor för att kunna ranka högt i sökmotorerna. Hur vet du om din webbplats är effektiv?

Webbplatsens struktur är en viktig faktor för att kunna ranka högt i sökmotorerna. Läs mer om hur du skapar den perfekta webbstrukturen i Dagens Media 

Från design till uppföljning

Vi arbetar med nyhetsbrev på olika sätt beroende på våra kunders behov och egna resurser. Vi kan hjälpa dig med allt från design, innehåll, utskick till statistik och uppföljning. Ett läst nyhetsbrev stärker och fördjupar kundrelationer, är dörröppnare till företagets webbplats och är dessutom mätbart. Relevant innehåll är A och O för att ett nyhetsbrev ska bli läst. Bjud på något - kunskap, goda råd eller en helt enkelt spännande och intressant läsning i en inbjudande förpackning. 


Syns du så finns du

Genom sociala medier kan du komplettera din digitala närvaro och hemsida med Twitter, Instagram, Facebook, Linkedin eller varför inte en blogg, Vlogg, podd eller en egen youtube kanal. Fundera på var din målgrupp finns och vilken kanal du väljar ett vara aktiv i. 
 

Ta ett steg i taget

Gör en långsiktig strategi, ta ett steg i taget och se till att du utnyttjar fördelarna med att knyta ihop dina kanaler. Vill du ha hjälp med att ta fram en strategi, att välja rätt kanaler och att implementera valda verktyg i ditt dagliga arbete? Hör av dig till oss. Vi arbetar i nära samarbete med våra kunder och tar gärna ett helhetsgrepp för att hitta bästa lösningen för just ditt företag.

Hur vet du om din webbplats är effektiv? Med Google Analytics kan du få svar. Här hittar du en guide för nybörjare i Google Analytics 

några tips på vägen...

Skapa din egen Sociala Media Strategi i 5 steg:

  1. Skapa SMARTA mål som ligger i linje med dina affärsmål, ex. öka varumärkeskännedomen, förbättra ROI, öka andelen kunder som interagerar
  2. Ta reda på så mycket som möjligt om din målgrupp, ex. vilka är de, vad är de intresserade av som du kan erbjuda, vilka plattformar använder de sig av, när är de online...?
  3. Vilka är dina viktigaste mätvärden?
  4. Konkurrentanalys
  5. Skapa engagerande innehåll

Tips vid Google Ads annonsering

  1. Arbeta med tydliga och konkreta mål (CPA - cost per action eller CPO -  cost per order)
  2. Välj sökord som är relevanta för din verksamhet och som dina kunder använder. Kolla in Google trender
  3. Anpassa budgivningen baserat på resultat
  4. Håll koll på Quality Score
  5. Komplettera de breda sökorden med nischade sökord/sökfraser

Sökmotoroptimera din hemsida (SEO)

  • Viktigt arbete när du har vissa relevanta sökord och sökfraser på din hemsida som du vill ska hamna högt upp på Google
  • Se över vilka ord och/eller fraser som är viktiga och som du vill optimera
  • Se till att dessa sökord finns på din hemsidas titel, första rubriken på sidan, i första textparagrafen, i alt-texten på bilder och gärna dyker upp på fler ställen på förstasidan
  • Glöm dock inte att det viktigaste är relevant och intressant innehåll. De sidor Google rankar högst är sidor där läsaren spenderar lång tid och som uppdateras ofta.